Nabídka aktivit – třída Myšičky 11.5.2020 – 15.5.2020

Hádej, čím jsem

Náměty pro rozhovor

„Čím je tvá maminka, čím je tvůj tatínek?“  (Kam chodí moji rodiče do práce?)

„Proč chodí dospělí do práce?“

„Čím bych chtěl být, až vyrostu?“

 

Poslech příběhu: Jak Martínek pomáhal – Martínkova čítanka (E. Petiška).

 

Jak Martínek pomáhal

 

     Martínkův tatínek je strojvůdce. Řídí lokomotivy a lokomotivy táhnou dlouhé vlaky vozů. Když tatínek odchází do práce, prosí ho Martínek: „Vezmi mě s sebou na nádraží.“

„Až někdy jindy,“ slibuje tatínek, „dneska to nejde. Pomoz doma mamince, podívej , co má práce.“

     Dědeček s maminkou odešli do města a Martínek zůstal doma sám. Přemýšlí, jak by mamince pomohl, než se vrátí z města. Jde do kůlny a naloží plný koš dříví. To bude maminka ráda! Nebude musit pro dříví do  kůlny. Když je koš plný , chce jej Martínek odnést, ale koš je těžký přetěžký.

„Martínku, co děláš? volá u plotu Vítek.

„Pracuju,“říká Martínek , „pojď mi pomoci.“

„Už jdu,“ volá Vítek a jde.

  Zvedají koš, ale uzvednou nemohou.

„Ach ten je těžký,“ naříká Martínek , „a já chtěl mamince pomoci.“

„Můžeš pomáhat jinak,“ rozvažuje Vítek.

„A jak?“ zeptá se Martínek.

„Nu ,“ myslí Vítek, „nu třeba, třeba v kuchyni.“

„Aha,“ povídá Martínek , „něco uvařit.“

„Uvařit nebo upéct,“ říká Vítek.

„Upečeme mamince dort,“ olizuje se Martínek

„To bychom mohli,“ olízne se Vítek.

  A už běží do kuchyně.

„Upečeme, ale jak začít,“ rozhlíží se Martínek ve spíži.

„Do dortu se dávají vajíčka a míchají se,“ vykládá Vítek.

„Jedno vajíčko stačí,“ rozhodne Martínek a vezme vajíčko z přihrádky a hledá mísu.

 Pak ťukne vajíčkem o kraj mísy, jak to viděl u maminky, a – jemináčku, bílek vyskočí se

 žloutkem rovnou na podlahu!

„Ty jsi nešika!“ vyhrkne Vítek.

  Martínek položí mísu na židli.

„Tak to zkus ty, když to umíš.“

Vítek přinese nové vajíčko, ťukne o kraj mísy, ťukne ještě jednou a už je bílek i se žloutkem v míse.

„Máš v tom skořápky,“ mračí se Martínek.

„To nevadí.“ říká Vítek, „ hlavně že je vajíčko v míse. Skořápky se vyberou,“ a sahá do mísy a vybírá střípky skořápky.

„Máš špinavé prsty,“ mračí se Martínek , „umažeš celou mísu.“

„To nevadí,“říká Vítek , „ mám prsty jen trochu špinavé.“

„Jéje, kdepak trochu,“ směje se Martínek, „máš prsty špinavé jako – jako“  a neví jak dál.

„Tak já tam skořápky nechám,“ umračuje se teď zase Vítek a chce jít domů.

„Počkej ,“volá ze ním Martínek, „pojď ještě vařit.“

Vítek se pomalu vrátí.

„Myslím,“ povídá Martínek, „že bychom měli dát do mísy cukr.“

Vítek kývá hlavou: „Přines cukr.“

 Martínek přinese cukřenku a ptá se: „Kolik kostek cukru mám dát do mísy?“

„Jé,“ směje se Vítek, „do dortu se dává takový jiný cukr, víš, jiný –jako písek.“

„To nevadí,“ říká  Martínek , „však se kostky rozpustí,“ a hodí do mísy několik kostek cukru.

„A teď musíme míchat,“ povídá Vítek, „přines něco na míchání.“

Martínek přinese lžíci a míchají, ale kostky cukru se nechtějí rozpustit.

„Třeba je ten cukr špatný,“ řekne Vítek a vytáhne z mísy kostku cukru a ochutná ji.

Martínek také vytáhne kostku cukru z mísy a také ji ochutná.

„Cukr je dobrý,“ řekne Vítek.

A tak ochutnávají a ochutnávají, až v míse nezbude ani kostka cukru. Prsty se jim lepí, ústa se jim lepí a pod nosem mají žluté vousky od vajíčka. Maminka přijde do kuchyně a diví se, jak jsou pomalovaní.

„Co to děláte?“

„Děláme ti, maminko, dort,“ pomalu říká Martínek.

„To mám pěkné pomocníky,“ povídá maminka, „dělají mi dort, ale snědí jej sami.“

Rozbor textu:

„Proč se Martínek zlobil, že má Vítek špinavé ruce?“

„Co se může stát, když se nemyjeme?“

„Můžeme, když jsme sami doma, zapínat domácí spotřebiče?” (Sporák, peč. troubu.)

„Co by se mohlo stát?“

Jak můžeme mamince doma pomáhat?

 

výroba dortu pro maminku – z kulaté krabičky od sýru

Dort



Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *